“΄έχω δύο πα-παγωτά”, ”τι-τι κάνεις;”. Πόσο συχνά έχουμε ακούσει μια τέτοιου είδους ομιλία ή μας έχει τύχει σε εμάς τους ίδιους;
Ο συγκεκριμένος τύπος ομιλίας που χαρακτηρίζεται από επαναλήψεις φωνημάτων, συλλαβών, καμιά φορά και λέξεων ορίζεται ως τραυλικό επεισόδιο. Αν αυτό συμβαίνει με αρκετή συχνότητα τότε μιλάμε για τραυλισμό. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ορίζει τον τραυλισμό ως μια διαταραχή στην οποία το άτομο γνωρίζει ακριβώς τι θέλει να πεί αλλά δεν το καταφέρνει εξ αιτίας μιας ακούσιας επαναληπτικής επιμήκυνσης ή παύσης ενός φθόγγου.
Η εμφάνιση του τραυλισμού είναι πολυπαραγοντική, συντελλούν πολλοί παράγοντες τόσο για την εμφάνιση όσο και για την εξέλιξή του. Συχνά εμφανίζεται σε παιδάκια ηλικίας 1,5- 6 ετών ο λεγόμενος εξελικτικός επίμονος τραυλισμός. Χαρακτηρίζεται από δυσροή στην ομιλία η οποία εαν αντιμετωπιστεί έγκαιρα τότε το παιδάκι μαθαίνει να διαχειρίζεται τα επεισόδια τραυλισμού και να τα αντιμετωπίζει με αποτέλεσμα η ομιλία του να χαρακτηρίζεται απο μια φυσική ροή.
Σύμφωνα με την βιβλιογραφία υπάρχουν τρία είδη τραυλισμού, ο νευρογενής, ο εξελικτικός επίμονος τραυλισμός και ο ψυχογενής. Θα σταθούμε όμως στον εξελικτικό επίμονο τραυλισμό, όπου σύμφωνα με τους (Yairy, Seery 2011) εμφανίζεται κατά την ανάπτυξη του παιδιού όπου εμπλέκονται οι εξής παράγοντες:
1. Εμφανή χαρακτηριστικά ομιλίας (διακοπή ροή ομιλίας με μορφή επαναλήψεων π.χ πα-πατάτα, παύσεων π.χ Πήγα σήμερα στο….. κολυμβητήριο ή επιμηκύνσεων π.χ Σήηημερα στο σχολείο… )
2. Σωματικές συνοδές συμπεριφορές (κινήσεις κεφαλής, λαιμού και σώματος οι οποίες συχνά συνοδεύουν τα εμφανή χαρακτηριστικά.)
3.Συναισθηματικές αντιδράσεις
4.Γνωστικές διαδικασίες
5.Κοινωνική Δυναμική
Η εμφάνιση του τραυλισμού σε παιδιά ηλικίας 1,5-6 ετών και έχει συχνά κυκλική πορεία. Διακρίνονται σε περιόδους συμπτωμάτων και περιόδους ευχέρειας. Είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν έγκαιρα τα επεισόδια τραυλισμού για να μπορέσει το παιδάκι να έχει μια ομαλή φυσική ομιλία σε κάθε στιγμή της ζωής του.